skip to Main Content

Wat te doen bij een elektriciteitsstoring?

Een elektriciteitsstoring komt altijd onverwacht en ongelegen. Om zo snel mogelijk vast te stellen of de oorzaak binnen of buiten uw woning ligt, kunt u zelf actie ondernemen. Een storing in de elektriciteitsinstallatie in huis moet u zelf laten repareren. Een storing in het elektriciteitsnet tot en met de meter wordt zo snel mogelijk opgelost door uw regionale netbeheerder.

Om er achter te komen of de oorzaak van de storing zich binnen- of buitenshuis bevindt, kunt u eerst controleren of alle elektriciteit in huis is uitgevallen of dat een van de groepen of de aardlekschakelaar is uitgevallen.

Lees in onze tips over elektriciteitsstoringen:

  • Wat u kunt doen wanneer de aardlekschakelaar is uitgeschakeld
  • Wat u kunt doen wanneer een stop of automaat is doorgeslagen

Heeft u helemaal geen stroom, dan kunt u de storing melden via het Nationaal storingsnummer Stroom & Gas (0800-9009). Dit is een gratis nummer. Uw melding komt direct bij uw regionale netbeheerder binnen. Met de de mobiele telefoon kunt u ook de website Gas- en stroomstoringen raadplegen. Door uw postcode en huisnummer in te tikken, checkt u snel of er een stroomstoring bij u in de buurt is.

Bewaar uit voorzorg een zaklantaarn in de meterkast, om te kunnen zien wat u doet als ’s avonds of ’s nachts de stroom uitvalt. Hang hier ook het Nationaal storingsnummer Stroom & Gas van de netbeheerders (0800 – 9009) en het telefoonnummer van een erkend installateur. Schakel een erkend installateur in bij het oplossen van een storing in de elektriciteitsinstallatie in uw woning.

Een storing in het elektriciteitsnet tot en met de meter in uw woning lost de netbeheerder zo spoedig mogelijk op. Over storingen in het elektriciteitsnet leest u meer op de website van Netbeheer Nederland. Hier vindt u ook informatie over de compensatieregeling voor consumenten bij langdurende stroomstoringen.