Lancering campagne Veilig graven
Het voorjaar is in volle gang. Voor veel mensen hét moment om in hun tuin aan de slag te gaan en bijvoorbeeld een boom te planten, schutting te plaatsen, of trampoline in te graven. Daarbij is het goed om te bedenken dat er onder de grond elektriciteitskabels en water-, gas- en rioolleidingen kunnen liggen. Om stroomstoringen en onveilige situaties tijdens tuinonderhoud te voorkomen, lanceren de netbeheerders vandaag de campagne Veilig graven.
Campagne Veilig graven
Per jaar wordt in Nederland bij graafwerkzaamheden zo’n 20.000 keer schade aan gasleidingen en elektriciteitskabels veroorzaakt. Het gevolg kan zijn dat een hele wijk een tijd zonder licht, televisie, internet of warm water zit. En soms raakt iemand gewond tijdens het graven. In de campagne geven de netbeheerders tips hoe particulieren en hoveniers schade aan kabels en leidingen kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld als zij in een tuin een paaltje de grond in willen slaan of een grondboor of schep gebruiken. Ook wijzen de netbeheerders op de zogenoemde KLIC-melding bij het Kadaster. De melder ontvangt dan informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen op de graafplek. Het doen van zo’n melding is verplicht als er bij tuinwerkzaamheden een graafmachine aan te pas komt. Een KLIC-melding kost 16,50 euro.
Graafschade belangrijkste oorzaak stroomstoringen
Het Nederlandse energienet werkt 99,995% van de tijd. Omdat het net zo betrouwbaar is, merken we pas hoe afhankelijk we zijn van energie als er een storing is. Graafschade is de belangrijkste oorzaak van storingen: het afgelopen jaar was 27% van de stroomstoringen waar huishoudens mee te maken kregen het directe gevolg van graafschade. Voor Enexis Netbeheer, Liander en Stedin samen geldt dat alleen al de kosten om schades aan gasleidingen en elektriciteitskabels te repareren jaarlijks ongeveer 15 miljoen euro bedragen. Met deze campagne willen de netbeheerders stroomstoringen, gaslekkages en onveilige situaties zo veel mogelijk voorkomen.
Meer informatie over de campagne is te vinden op de websites van Enexis Netbeheer, Liander en Stedin.