skip to Main Content

Storing

Heeft u een elektriciteitsstoring? Controleer eerst of alle elektriciteit in huis is uitgevallen of dat een van de groepen of de aardlekschakelaar is uitgevallen. Om te kunnen zien wat u doet als ’s avonds of ’s nachts de stroom uitvalt, is het handig om uit voorzorg een zaklantaarn in de meterkast te bewaren. Hang hier ook het storingsnummer van uw netbeheerder (0800 – 9009) en het telefoonnummer van een erkend installateur.

Wat te doen wanneer de aardlekschakelaar is uitgeschakeld

  • Schakel alle groepen achter de aardlekschakelaar uit met de groepsschakelaars in de meterkast.
  • Schakel ook alle elektrische apparaten uit, door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
  • Schakel de uitgeschakelde aardlekschakelaar en de groepsschakelaars weer in.
  • Schakel de apparaten 1 voor 1 weer in, totdat de aardlekschakelaar opnieuw wordt uitgeschakeld. Zo merkt u welk apparaat kapot is.
  • Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting? Waarschuw dan een erkend installateur om te controleren of er iets met uw installatie aan de hand is.
  • De aardlekschakelaar kan ook omslaan door blikseminslag. Vaak kunt u hem zonder problemen weer aanzetten. Als de aardlekschakelaar direct weer wordt uitgeschakeld, kan het zijn dat er een apparaat in huis kapot is gegaan. Hierboven is beschreven hoe u achterhaalt om welk apparaat het gaat. Het kan ook zijn dat de aardlekschakelaar zelf defect is geraakt. Neem dan contact op met een erkend installateur.

Wat te doen wanneer een stop of automaat is doorgeslagen
Als u weet welk apparaat kapot is:

  • Schakel dit apparaat uit en haal vervolgens de stekker uit het stopcontact.
  • Vervang in de meterkast de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in.
  • Schakel zo nodig ook de groepsschakelaar of aardlekschakelaar weer in.

Als u niet weet welk apparaat kapot is:

  • Schakel de groep van de doorgeslagen stop of automaat uit met de groepsschakelaar in de meterkast.
  • Schakel ook de elektrische apparaten in de groep uit door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
  • Vervang de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in.
  • Schakel de apparaten 1 voor 1 weer in, totdat de stop of automaat weer wordt uitgeschakeld. Zo merkt u welk apparaat het probleem veroorzaakt.
  • Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting? Waarschuw dan een erkend installateur om te controleren of er iets met uw installatie aan de hand is.
  • Om het probleem op deze manier op te sporen is het handig om een groepenoverzicht in de meterkast te hangen. Noteer per groep welke apparaten erop zijn aangesloten.

Wat te doen wanneer alle elektriciteit in huis is uitgevallen. Als u nergens in huis meer stroom heeft, zijn er 3 mogelijke oorzaken:

  • De aardlekschakelaar is uitgevallen door een storing in 1 van de aangesloten apparaten. Zie hierboven wat u in dit geval kunt doen.
  • De hoofdzekering of hoofdautomaat is gesmolten of uitgeschakeld door overbelasting. De hoofdzekering moet worden vervangen door uw netbeheerder. Bel hiervoor 0800 – 9009. Heeft u een hoofdautomaat, dan kunt u deze zelf weer inschakelen. Zorg wel dat u eerst de overbelasting oplost door de elektrische apparaten die tegelijk aan stonden, uit te schakelen.
  • Er kan ook sprake zijn van een stroomstoring in de hele straat of wijk. Dit kunt u controleren door de buren te vragen of zij wel elektriciteit hebben. Zo niet, meld de storing dan bij uw netbeheerder via 0800 – 9009. Via dit nummer kunt u ook meer informatie krijgen.

Cijfers

0 procent
van de ongelukken met elektriciteit thuis vindt plaats bij de meterkast of wasdroger.